Realdania og VILLUM FONDEN har udvalgt AKF som en af ni bygherrer til at gå forrest i at udvikle fremtidens boligbyggeri, der sigter mod at reducere klimaaftrykket til en fjerdedel af den nuværende udledning. Det er en ambitiøs målsætning, der kræver transparens og samarbejde, og vi ser frem til at bidrage til at finde bedre byggematerialer, genbruge mere samt dele viden, data og erfaringer, som vi opnår hen ad vejen.

Store ambitioner om markant lavere klimabelastning

Initiativet, som skal samle visionen, har fået navnet ’Boligbyggeri fra 4 til 1 planet’. Bag initiativet står Realdania og VILLUM FONDEN, som støtter indsatsen med 30 millioner kroner hver.

”Vi er nødt til at ændre den måde, branchen i dag producerer og bygger på. Og kun sammen kan vi gøre byggebranchen grønnere. Nu forsøger vi at bidrage med et projekt, hvor vi bringer eksperter, bygherrer, rådgivere og entreprenører sammen for at løse en utrolig ambitiøs udfordring, ” siger Michael K. Rasmussen, projektchef i VILLUM FONDEN.

Målet med initiativet ’Boligbyggeri fra 4 til 1 planet’ er at skabe bæredygtige nye boliger med respekt for de ressourcer, vi har til rådighed på vores planet. Initiativet sigter mod det fælles mål at reducere byggeriets CO2-aftryk til en fjerdedel. Læs mere på hjemmesiden www.4til1planet.dk

Afsøgning af alternative løsninger

I AKF er vi virkelig glade for at opnå støtte fra initiativet ”Boligbyggeri fra 4 til 1 planet” til at medvirke endnu mere aktivt til at udvikle fremtidens energirigtige ejendomme. Bevillingen bruges blandt andet til tests og rådgivning forbundet med afsøgning af alternative løsninger inden for ventilation, fundamenter, forsyning og indeklimamonitorering i udviklingen af rækkehuse i projektet Kirkebjerg Søpark i Brøndbyvester.

Realdania: Ni bygherrer vil skrive danmarkshistorie og reducere klimaaftrykket med 75%

EjendomsWatch: Filantroper og bygherrer i forening: Vil reducere klimaaftryk med 75%

Dagens Byggeri: Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.

Byrummonitor:  9 bygherrer får støtte til at bygge for 2,5 kilo CO2

Byens Ejendom: Bygherrer vil reducere klimaaftrykket med 75%

Building Supply: Ni bygherrer får penge til at banke klimaaftrykket ned

Erhvervsmagasinet CSR: Ni bygherrer vil skrive danmarkshistorie med nye boligbyggerier